Van hierdie stimulante word ook dikwels deur leerlinge en studente gebruik/misbruik as kognitiewe prestasie bevorderaars. Doen ‘n soektog op die internet en stel ‘n verslag saam oor die meriete/gevare verbonde aan hierdie praktyk.
Meriete:
Die middels kan mense help rakende konsentrasie vermoë. Stimulante soos kaffiene kan ook studente help om wakker te bly en help ook om te kan konsentreer. Middels soos metielfenidaat word wêrelwyd gebruik vir kinders wat ADHD het, dit kan ook gebruik word vir studente wat sukkel om te konsentreer tydens studies. Metielfenidaat is ook ‘n stimulant wat veroorsaak dat wanneer mense die middel gebruik ook newe-effekte kan veroorsaak.
Gevare:
Al die stimulante wat studente gebruik kan afhanklikheid veroorsaak. Die middels het ook verskeie newe-effekte. Metielfenidaat en kaffiene kan insomnia veroorsaak a.g.v. stimulerende effekte. Slaap is baie belangrik en wanneer studente te min slaap kan hulle ook nie goed konsentreer nie.
Enige medikasie het risiko’s wanneer gebruik word en daarom moet die medikasie altyd met versigtigheid gebruik word.
Watter verskillende groepe hallusinogeniese middels is bekend?
Noem ‘n paar tipiese effekte van die hallusinogeniese middels en beskryf die kliniese beeld van ‘n pasiënt wat dit ingeneem het?
Hoe word ‘n oordosis met LSD hanteer?
Hoe word ‘n oordosis anticholinergiese middels hanteer?
Jy word genooi om as spreker by die plaaslike hoërskool voor al die onderwysers en leerlinge op te tree en jou onderwerp is: “Alkohol, wat doen dit regtig aan my liggaam?”. Fokus veral op die effekte, “aangenaam” sowel as “onaangenaam”, hoeveel glasies is veilig? Hoe weet ek wanneer ek besig is om ‘n probleem te ontwikkel? Wat kan ek dan doen? Hou jou teikengroep (leerlinge) se ouderdom die hele tyd in gedagte!
Alkohol, wat doen dit regtig aan my liggaam: Aangename en onaangename effekte:
Hoeveel glasies is veilig:
Hoe weet ek wanneer ek besig is om ‘n probleem te ontwikkel?
Wat jy kan doen:
Berei ‘n kort “lesing” voor, van nie langer as 5 minute (200 woorde) nie, waarin jy vir ‘n kliënt moet verduidelik wat pyn is, wat dit kan veroorsaak, hoekom verskillende mense pyn verskillend ervaar en wat algemeen belangrike beginsels van pynhantering en verwysing behels. Die bogenoemde twee videos sal ook van hulp wees:
Pyn
Stel m.b.v jou handboeke ‘n klassifikasie op van die middels wat as antidepressante gebruik word:
Met betrekking tot die bestaande middels se werkingsmeganismes, wat het hulle almal in gemeen?
Hoe lank neem dit vir hierdie middels se antidepressiewe effekte om te verskyn? Wat is die rede hiervoor?
Hoe verskil die TAD’e en die selektiewe serotonienheropname remmers (SSRI’s) van mekaar t.o.v:
SSRI: Minder effektief – wel minder kans vir weerstandigheid
TAD: Meer effektief
SSRI: Beter newe effek profile
TAD:
SSRI: Meer veilig as TAD – serotonien sindroom
TAD: Meer gevaarlik – TAD oordosis – kardiotoksisiteit (Meer newe effekte as SSRI’s)
Hoe werk mirtasepien?
Hoe werk venlafaksien?
Hoe werk agomelatien?
Bespreek die moontlike werkingsmeganismes van litium.
Wat is litium se terapeutiese indeks en wat is die kliniese belang daarvan?
Wanneer word litium as enkelmiddel gebruik en in watter gevalle en met watter tipe middels word litium gekombineer?
Noem 3 klinies betekenisvolle interaksies wat litium met ander middels kan hê. Lig jou antwoord toe met gepaste geneesmiddelvoorbeelde.
Noem die belangrikste newe-effekte van litium.
Wat is die status van litiumgebruik tydens swangerskap en laktasie?
Noem 3 ander belangrike indikasies vir litium.
Evalueer die volgende geval en motiveer jou aanbevelings volledig:
Me B. Polar (21 jaar, 60kg) is ‘n student en het die afgelope 2 maande die volgende medikasie gebruik:
Camcolit 600mg bd. Plasmavlakke wat na twee weke geneem is, was 0.8mmol/L. Sy het ‘n spierbesering opgedoen en gebruik ook die afgelope 10 dae Indocid R® 75mg n. By verdere navraag meld sy dat sy “vreeslik gewig opgetel” het en nou sommer van haar ma se “waterpille” drink in die hoop dat sy van die ekstra kilo’s ontslae kan raak. Sy kla egter dat sy baie moeg is, sukkel om haar oë in die klas oop te hou, dors bly en voortdurend bewerig en naar voel.
Noem ‘n voorbeeld van elk van die drie fenotiasien-subfamilies en sê hoe hulle van mekaar verskil in terme van potensie en newe effekte?
-Lae potensie, min Ekstrapiramidale versteurings ( Lae potensie – Bind nie so sterk aan D2 R nie, vereis hoë dosisse)
-Erge sedasie en gewigstoename – H1 blokkade
-Sterk anticholinerge effekte – Muskariene R ( NE: Droe mond, urienretensie, konstipasie, visie versteurings en hallusinasies )
-Sterk a-litiese effekte (posturale hipotensie) · Kardiotoksies – muskariene R in die hart.
-hoë potensie, meer EPS,
-swakker anticholinergiese newe effekte
-swakker a-lities effekte,
-minder sedasie
minder kardiovaskulêre (KVS) newe effekte
Watter reseptore word veral deur die tipiese antipsigotiese middels blokkeer?
Hoe verskil die werkingsmeganisme van die atipiese middels van die van die tipiese middels?
Watter van die reseptore wat blokkeer word deur die ouer middels verminder die risiko vir ekstrapiramidale newe effekte?
Watter van die ouer middels het ‘n hoë insidensie van ekstrapiramidale effekte? Wat is die rede?
A.g.v. watter reseptorblokkade het die alifatiese groep middels ‘n hoë insidensie van outonome newe effekte?
Watter twee hoofgroepe middels is belangrik by die behandeling van Parkinsonisme?
Hoe werk amantadien as antiparkinsonistiese middel?
-Verhoog die vrystelling van dopamine
-Verhoog die sintese van dopamine
-Blok die heropname van dopamine.
-Antidiskinetiese effekte
-Adenosien inhibeer D2 reseptorfunksie. Dus verbeter die antagonis D2 reseptorfunksie.
Bespreek die werkingsmeganismes van die antiparkinsonistiese middels wat dopamienkonsentrasie op ‘n indirekte wyse verhoog.
Watter van die dopamienagoniste is ergotderivate en watter nie?
Maak ‘n lys van die spesifieke dopamienreseptore wat deur elke agonis gestimuleer word.
-Dopamien 2 Reseptor: Broomkriptien, Ropinipole
-Dopamien 3 Reseptor: Pramipexole
Watter van hierdie middels word as neuronbeskermende middels geklassifiseer? Wat beteken dit?
Wat is die belang van Monoamienoksidase B (MAO-B) selektiewe middels by die behandeling van Parkinsonisme?
Hoe werk die COMT-remmers in Parkinsonisme?
Hoe werk Istradefilien?
-Adenosien inhibeer D2 funksie. Dus bevorder die antagonis D2-reseptor se funksie
Bespreek die werkingsmeganisme van safinamied:
Hoe vergelyk die sensitiwiteit vir blokkade deur ‘n LA van die volgende tipes vesels met mekaar?
1.) Gemiëlineerde vesels met ongemiëlineerde vesels.
2.) Druk / tassenuwees met die dorsale senuwees wat pynimpulse gelei.
Maak ‘n lys met die effekte van LA op ander weefsels.
Waarop berus die keuse van ‘n LA?
Waarom word oplossings van LA soms met CO2 versadig?
Watter van die LA word tipies vir oppervlakanestesie gebruik?
Stel vir jouself ‘n tabel op waarin jy die belangrikste effekte op elke stelsel (KVS, SSS, respirasie, niere, lewer en uterus) lys, maar ook die uitsonderings aandui. Die tabel is belangrik as jy by die keuse van middels kom:
Middel: |
KVS |
SSS |
Respiratories |
Niere |
Lewer |
Uterus |
Uitsonderings: |
Halotaan |
Bradikardi (outonoom) ↓ Bloeddruk Sensitiseer miokardium vir aritmogene effekte van Katesjolamiene
|
Vinnige gladde induksie (Stadium 2 afwesig), ↑ serebrale bloedvloei ↑ intrakraniale druk.
|
NIE speeksel- brongiale sekresies / hoes nie |
|
Kan hepatotoksies |
↓ spierkontraksie |
Muskuloskeletaal: Skeletspierverslappende effekte, Stadium III, ↑ werking nie depolariserende (Atracurium, Tubocurarine), ↓ werking depolariserende (Succinylcholine) |
Enfluraan |
Nie sensit van miokardium, minder ↓ as halotaan |
Vinnige, gladde induksie Soms konvulsies
|
Meer ↓ as halotaan |
|
|
|
|
Isofluraan |
Minder ↓ as halotaan + enfluraan, Nie sensitisasie van miokardium |
Vinniger induksie en herstel ( agv bloed-gas verdelings koeffisient) as halotaan |
Potente onderdrukkende effek. Versterk agv potente skeletspierverslapper effek |
|
|
|
Potente skeletspierverslappende effek |
Desfluraan |
Minder onderdrukking as halotaan + enfluraan |
Nog vinniger induksie + herstel as isofluraan ↑ serebrale bloedvloei en intrakraniale druk
|
Skerp reuk, irriterend in lugweë, as induksiemiddel → hoes, asemnood en laringospasma |
|
|
|
|
Sevofluraan |
|
|
Effekte soortgelyk aan desfluraan, minder irriterend vir lugweë |
|
|
|
Potensieer effekte van nie-depolariserende skeletspierverslappers net soos die ander gehalogeneerde eters. |
N2O |
|
Swak anesteties, potente analgetikum, amnesia. |
Suiwer N2O → Meng in met bloed-gas verdeling - Hipoksie, meng dus altyd net O2 of lug. Herstelfase: N2O vinnige diffusie uit bloed na alveoli, ↓ O2 druk, → hipoksie |
|
|
|
Geen skeletspierverslapping |
Noem die belangrikste toksiese effekte van die inhalasiemiddels: